baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Immersive photogrammetry in 3D modelling.

Karol Kwiatek, Regina Tokarczyk

Vol. 9, no. 2 (2015), s. 51-62

Full text: pdfPDF

Abstract:

The article presents the concept of 3D modelling from immersive video. The first part of the article presents current approaches to 3D modelling from panoramas, from image-based modelling programs, via manual elaboration of objects from panoramas, to automatic acquisition of the point cloud from dense matching of panoramas. The second part of the article discusses immersive video, numerous applications of this new medium and the methods of imaging all-around space with cameras capable of recording a 360-degree video. The paper investigates the legitimacy of using a large number of immersive images of relatively low resolution in 3D modelling. If the immersive camera moves along the set trajectory, the number of low resolution panoramas taken in this process will facilitate creation of metric 3D models. An examination of the test field was performed with a Ladybug®3 camera. Image orientation and a textured 3D model were developed in Agisoft Photoscan. The paper investigates how such factors as the method of stitching images into panoramas, the selection of the sphere radius, the image file format and a density of panoramas affect the 3D modelling process. The results present the validity of further research in this area.

Artykuł przedstawia koncepcję modelowania 3D z wideo immersyjnego. Pierwsza część artykułu prezentuje dotychczasowe podejścia do modelowania 3D z panoram, od programów typu „image-based modelling", przez manualne opracowanie obiektów z panoram, do automatycznego uzyskania chmury punktów z gęstego matchingu panoram. Druga część artykułu omawia wideo immersyjne, liczne zastosowania tego nowego medium do obrazowania przestrzeni oraz metody i kamery umożliwiające nagrywanie wideo 360-stopniowego. W pracy podejmuje się problem zasadności wykorzystania do modelowania dużej liczby immersyjnych obrazów wideo o stosunkowo niewielkiej rozdzielczości. Jeśli kamera immersyjna będzie się przesuwać według określonej trajektorii, to taka liczba stosunkowo niskorozdzielczych panoram jest podstawą wydajnego sporządzania metrycznych modeli 3D. Do badań na polu testowym wykorzystano kamerę Ladybug®3. Orientację zdjęć oraz model 3D w postaci chmury punktów i teksturowany wykonano w programie Agisoft Photoscan. Zbadano wpływ na modelowanie takich czynników, jak sposób łączenia zdjęć składowych w panoramy, dobór promienia sfery, format plików obrazowych i gęstość panoram. Wyniki pokazują zasadność dalszych badań w tym zakresie.

DOI: dx.doi.org/10.7494/geom.2015.9.2.51