baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


An evaluation of the impact the Kraków-Szarów A4 motorway section has had on the environment.

Maciej Michałowski, Barbara Tora, Grzegorz Gęgotek

Vol. 37, no. 2 (2013), s. 43-50, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

The subject of this article is an assessment of the impact the A4 motorway between Kraków and Tarnów has had on the local environment — between the Wielicki and Szarów interchanges. Information related to the characteristics of the motorway are provided as well as solutions which minimize environmental impact such as: acoustic protection, drainage, vibration protection as well as the use of specific types of trees and bushes. The results of the studies on the environmental impact of the motorway are also presented. Atmospheric air was selected as the main factor for the analysis. Four point's best reflecting air pollution were selected and a series of tests were carried out. On the motorway's intersection traffic assessments were carried out, and from these two classes were distinguished: heavy and light and speed achieved. This information was then used to measure concentrations of air pollutants, such as nitrogen monoxide, nitrogen dioxide, sulfur dioxide, particulate matter PM10. A computational method was used to determine to what extent pollution from the motorway was affecting the condition of the air in the neighboring areas. This method was divided into two parts. The first involved the calculation of emissions (model and computer program COPERT III), and then by using metrological data from the area was used to calculate the propagation of these pollutants and determine the levels of emissions at each point on the computational grid (OPERAT 2000). The second factor taken into consideration was soil condition. Soil contamination and limit values, as well as measurements taken were also presented.

Tematem artykułu jest ocena oddziaływania na środowisko autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem — między węzłem Wielickim a węzłem Szarów. Przedstawiono informacje związane z charakterystyką autostrady, a także opis rozwiązań które minimalizują oddziaływanie na środowisko takich jak: zabezpieczenia akustyczne, urządzenia odwodnienia dróg, zabezpieczenia przeciw wibracjom, opisano także są rodzaje i ilość drzew i krzewów, które zostały posadzone wokół da drogi. Przedstawiono wyniki badań wpływu na środowisko wokół autostrady. Jako główny czynnik do analizy przyjęto powietrze atmosferyczne. Do oceny wybrano 4 punkty najlepiej odzwierciedlające poziom zanieczyszczenia powietrza i na ich podstawie przeprowadzono szereg badań. Na danym odcinku wykonano także pomiary natężenia ruchu z podziałem na dwie klasy: ciężkie i lekkie oraz osiągane prędkości. Informacje te wykorzystane zostały do wykonania pomiarów stężeń zanieczyszczenia powietrza takich jak: tlenek azotu, dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, pył zawieszony PM10. Zastosowano metodę obliczeniową wyznaczenia zasięgów oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych na stan sanitarny powietrza terenów sąsiednich. Metoda ta sprowadzała się do dwóch etapów. Pierwszy obejmuje obliczenie wielkości emisji zanieczyszczeń (model i program komputerowy COPERT III), a dalej na jej podstawie, wykorzystując dane meteorologiczne z danego rejonu, na zamodelowaniu propagacji tych zanieczyszczeń i wyznaczeniu poziomów imisji w poszczególnych punktach zadanej siatki obliczeniowej (program OPERAT 2000). Drugim czynnikiem branym pod uwagę w ocenie oddziaływania na środowisko była gleba. Przedstawiono podstawowe wskaźniki zanieczyszczenia gleb wraz z dopuszczalnymi wartościami oraz opis wykonanych pomiarów.

DOI: dx.doi.org/10.7494/mining.2013.37.2.43