baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Converging media spaces introducing an emergent field of studies.

Katarzyna Kopecka-Piech

T. 11, 3 (2012), s. 77-90, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

Wraz z rozwojem i upowszechnieniem dostępu do technologii mobilnych: smartfonów, tabletów, notebooków, GPS, Wi-Fi, RFID, jak i rosnącą rolą wielu zróżnicowanych mediów zlokalizowanych w mieście, jak ekrany miejskie, fasady, interaktywne billboardy, instalacje, relacje użytkowników mediów z przestrzeniami miejskimi stały się bardziej wyszukane. Konwergujące przestrzenie medialne wyłaniają się ze złożonych relacji między mobilnymi urządzeniami, zawartością mediów, jak i instytucjami komercyjnymi oraz codziennymi aktywnościami użytkowników w przestrzeni miejskiej. Przestrzenie te, konceptualizowane jako procesy lub raczej wydarzenia oparte na doświadczeniach użytkowników, pozwalają wskazać wyłaniające się „miejsca zwielokrotnione". Konwergujące przestrzenie miejskie wyłaniają się z wielostronnie mediatyzowanych miast i urbanizacji mediów mobilnych, a ich najlepszym przykładem są interaktywne mapy. Wszystkie procesy zachodzą w kontekście zacierania granic i łączenia codziennych aktywności. Prezentowane w artykule analizy zostały oparte na materiałach pozyskanych przez badacza jako zewnętrznego obserwatora w Nowym Jorku w listopadzie 2010 roku i zostały następnie uzupełnione materiałami pochodzącymi z różnych źródeł internetowych (artykułów, filmów, zdjęć). Analizy zawierają charakterystykę fizycznych (materialnych) i wirtualnych (cyfrowych) przestrzeni. Ponadto zwracają uwagę na znaczenie wyłaniających się „elementów pomiędzy" (in-betweens). Ponadto wprowadzono koncepcje „kultury widżetu", „przełączania" i „nakładania".

Along with the development of and widespread access to mobile technologies - smartphones, tablets, notebooks, GPS, Wi-Fi, RFID technologies as well as the growing number and diversity of media located in the city, such as urban screens and façades, interactive billboards and installations, media users' relationships with urban spaces has become more sophisticated. Converging media spaces emerge from the complex relations between devices, content, as well as business and users' daily activities in urban spaces. These spaces conceptualized as processes or rather events based on users' experiences allow us to indicate the emerging multiplied places. Converging media spaces emerge in multilaterally mediatized cities and mobile media urbanization - of which interactive maps are the best example. All of these processes take place in the context of blurring boundaries and the merging of daily activities. The analysis presented below was based on materials gathered in New York City in November 2010 by the researcher as a foreign observer and were supplemented by materials from different internet sources collected after the visit (articles, films, photos). The analysis includes the characteristics of physical (material) and virtual (digital) spaces. Furthermore, it pays attention to the meaning of emerging in-betweens. The cultural implications of widgets, switching and overlaying are also introduced.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2012.11.3.77