baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Serwis społecznościowy jako narzędzie dialogu z wyborcami - profile polskich partii politycznych na Facebooku.

Kinga Karasek-Kędzior, Leszek Porębski

T. 13, 1 (2014), s. 59-74, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

The paper addresses the problem of the use of Facebook by Polish political parties and their voters. Profiles of eight parties - with or without parliamentary representation - have been analyzed. Results of the research prove that both politicians as well as Faccbook users regard the party profile mostly as an instrument for distribution of information. Political mobilization and building group identity play limited and secondary roles. It is worth stressing that there is no direct relation between the position occupied by a specific party on the political scene and the intensity of potential Facebook use. Parties which avail themselves of the more advanced capabilities of social networks are most often outsiders on the political scene, only struggling for a strong political position.

Przedmiotem tekstu jest sposób wykorzystywania Facebooka przez polskie partie polityczne i ich wyborców. W analizie - która objęła profile ośmiu partii, zarówno parlamentarnych, jak i pozaparlamentarnych - wzięto pod uwagę aktywność partii oraz użytkowników ich profili w umieszczaniu materiałów na profilach poszczególnych ugrupowań. Wyniki dowiodły, że zarówno politycy, jak i ich wyborcy traktują Facebooka przede wszystkim jako miejsce dystrybucji informacji. Treści o charakterze mobilizującym do aktywności czy mających na celu budowę tożsamości grupowej jest o wiele mniej. Jednocześnie trzeba podkreślić, że nie ma bezpośredniego związku między rolą odgrywaną przez partię na scenie politycznej a intensywnością korzystania przez nią z możliwości stwarzanych przez serwisy społecznościowe. Ugrupowania najlepiej wykorzystujące potencjał intemetu to partie stosunkowo młode i walczące dopiero o silną pozycję polityczną.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2014.13.1.59