baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Determinants of early retirement transitions of teachers in Poland - does regional heterogeneity play a role?

Katarzyna Kopycka

T. 13, 4 (2014), s. 97-123, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

This article contributes to the literature on early retirement transitions by testing a line of explanations of this phenomenon in a specific context of public sector employment. It utilizes waves 2006 and 2007 of a longitudinal data set of employment histories of Polish teachers (SIO). Standard structural explanations of early retirement transitions, i.e. labor force restructuring and devaluation of human capital of older workers do not find support in the data. Multilevel logistic regression models show instead that the considerable variance in early retirement risks found in the data can to some degree be explained by labour mobility of prime aged teachers, supporting the thesis of a labor market as generational figuration. The analyses identify two early emploment groups among Polish teachers: 49–54, and 55–59 year olds. Whereas retirement transitions in the younger group are to a greater extent attributable to individual pull factors (like work commitment), regional variation plays a greater role in the older “early retirees” group indicating higher risks of involuntary early retirement in this group.

rtykuł nawiązuje do badań nad procesami przechodzenia na wcześniejszą emeryturę i poddaje analizie najczęściej pojawiające się w literaturze wyjaśnienia tego zjawiska w specyficznym kontekście zatrudnienia w sektorze publicznym. Do analiz ilościowych wykorzystano bazę danych Systemu Informacji Oświatowej (SIO) w części poświęconej przebiegowi karier zawodowych nauczycieli w latach 2006–2007. Tradycyjne wyjaśnienia strukturalne fenomenu wcześniejszego przechodzenia na emeryturę, takie jak konieczność restrukturyzacji zatrudnienia i/lub dewaluacja kapitału ludzkiego starszych pracowników nie znajdują potwierdzenia w analizowanych danych. Modele wielopoziomowe pokazują natomiast, że występujące znaczne zróżnicowanie poziomów ryzyka wcześniejszego przejścia na emeryturę można do pewnego stopnia wytłumaczyć różnymi poziomami mobilności zawodowej wśród nauczycieli w głównym wieku produkcyjnym, co potwierdza tezę o rynku pracy jako figuracji generacyjnej. Analizy wskazują na dwie grupy wiekowe “młodych emerytów” wśród nauczycieli: 49–54 i 55–59 lat. W przeciwieństwie do młodszej z obu grup, gdzie przypadki wcześniejszego przejścia na emeryturę można najczęściej wytłumaczyć, odwołując się do indywidualnych czynników (jak np. zaangażowanie zawodowe), w grupie starszej większe znaczenie ma zróżnicowanie regionalne, co wskazuje na większe ryzyko wymuszonego przejścia na wcześniejszą emeryturę w tej grupie.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2014.13.4.97