baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Transsexual masculinity construction in Poland.

Małgorzata Bieńkowska-Ptasznik

T. 14, 2 (2015), s. 179-191, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

The aim of this paper is to present how transmen perceive their masculinity while constructing it during the process of transition in Poland. One’s own sexual identity can be demonstrated in various ways. However, transsexual people frequently follow stereotypical images of being a woman or a man. They seek a clear and obvious message so as to express themselves and their sex. It is related to forming their own image, appropriate body-language and their behavior towards the opposite sex. That is why transsexual people tend to choose sexually unambiguous clothing, avoiding unisex fashion.

Celem artykułu jest ukazanie sposobu, w jaki polscy transmężczyźni (osoby transseksualne identyfikujące się jako mężczyźni) będący w procesie tranzycji określają/konstruują męskość. Współcześnie tożsamość płci może być wyrażana w różny sposób. Na podstawie rezultatów własnych badań ukazuję, że transmężczyźni często odwołują się do tzw. stereotypowego wizerunku męskości. Ten typ męskości jest jasny i klarowny w odbiorze społecznym, nie budzi wątpliwości społeczeństwa co do czyjejś identyfikacji płci.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2015.14.2.179