baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Runway scheduling with holding pattern and service priority.

Jerzy Martyna

Vol. 16, no. 2 (2012), s. 137-144

Full text: pdfPDF

Abstract:

In this paper, we have studied a scheduling problem associated with air-traffic control, in which a set of airerafts are about to land on a single runway. The objectives are to maximize the minimum time elapsed between any two consecutive landings, minimize the maximum number of times a plane enters a holding time, likewise including the priority of aircraft landings. We use the mixed integer three dimensional problem formulation that allows us to solve large instances of the general problem. Our numerical results validated the effectiveness of the proposed method.

W artykule przedstawiono problem szeregowania samolotów podchodzących do lądowania i startujących na drodze startowej. Przyjęto, że celem szeregowania jest minimalizacja maksymalnej liczby samolotów oczekujących w powietrzu na lądowanie przy uwzględnieniu ich priorytetów. Problem sformułowano jako trójwymiarowe mieszane programowanie całkowitoliczbowe. Dostarczone przykłady potwierdziły efektywność proponowanej metody rozwiązania tego problemu.

DOI: dx.doi.org/10.7494/automat.2012.16.2.137