baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Evaluation of a dynamic map architecture with ATAM.

Piotr Szwed, Igor Wojnicki, Sebastian Ernst, Andrzej Głowacz

Vol. 17, no. 1 (2013), s. 127-139

Full text: pdfPDF

Abstract:

Dynamic Map can be considered a complex information system, composed of spatial databases, storing static and dynamic data relevant for urban traffic, as well as a set of software modules responsible for data collection, interpretation and provision. The data originates from a network of sensors, both fixed (e.g. video detectors, acoustic sensors, inductive loops) and on-board GPS receivers installed in vehicles. Clients of the Dynamic Map are various software modules performing such tasks as visualization, route planning, traffic optimization, object tracking and threat detection. The paper discusses experiences with an evaluation of the system architecture using the ATAM (Architectural Tradeoffs Analysis Method). The stages of evaluation comprise describing architectural views, identification of key scenarios and evaluation of risks of their realization.

Mapa dynamiczna jest złożonym systemem informatycznym składającym się z przestrzennych baz danych przechowujących statyczne i dynamiczne informacje dotyczące ruchu drogowego oraz modułów oprogramowania odpowiedzialnych za zbieranie danych, ich interpretację oraz udostępnianie. Dane monitorowania pochodzą z sieci czujników, zarówno stałych, w tym detektory wideo, czujniki akustyczne i pętle indukcyjne, jak i odbiorników GPS zainstalowanych w pojazdach. Klientami mapy dynamicznej są systemy odpowiedzialne za wizualizację, planowanie trasy, śledzenie obiektów oraz wykrywanie zagrożeń. W artykule omówiono doświadczenia zebrane podczas przeprowadzonej oceny architektury z wykorzystaniem metody ATAM. Etapy oceny obejmują opis architektury, identyfikację kluczowych scenariuszy oraz ocenę ryzyka ich realizacji.

DOI: dx.doi.org/10.7494/automat.2013.17.1.127