baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


ITS: Intelligent Transportation Systems - multi-criteria control problems.

Andrzej Adamski, Krzysztof Florek

Vol. 17, no. 1 (2013), s. 19-28

Full text: pdfPDF

Abstract:

The ITS systems offers high capabilities for the implementation of advanced multi-criteria traffic control methods. The crucial problems in this area are related with adeąuate flexibility of control actions to the estimated and predicted traffic demand. Very illustrative examples in this area are demand-supply behavioral interactions visible in the operation of an urban network where network link flows are a result of such interactions. The ITS systems offering dedicated services like VMS (Variable Message Signs), v-v/v-i (vehicle to vehicle/vehicle to infrastructure) communication, RGS (Route Guidance Systems) which can influence the network users behavioral patterns but the level of these influences is to a high degree uncertain. The representative set of traffic flows are crucial inputs for area-wide traffic coordination and control problems. In the paper the proposal of real-time recognition of behavioral patterns on different layers of HITS (Hierarchical Integrated multi-layer Transportation System) system is presented especially in the context of intelligent multi-criteria users-oriented traffic control actions to be a reaction on recognized users behavioral and estimation of these behavioral patterns. The advantages of the proposed approach are illustrated by examples of real-time solutions and comparisons with the existing off-line intuitive solutions.

Inteligentne Systemy Transportowe oferują znaczne możliwości implementacji zaawansowanych wielokryterialnych systemów sterowania ruchem drogowym. Podstawowe problemy w tym obszarze związane są z odpowiednią elastycznością sterowania w reakcji na szacowany i przewidywany popyt. ITS oferujące usługi, takie jak: znaki zmiennej treści, komunikacja między pojazdami oraz infrastrukturą drogową, a także systemy wyznaczania tras, wpływają na wzorce zachowań użytkowników sieci drogowej, jednak wpływ ten jest trudny do oszacowania. Z kolei dane dotyczące natężeń ruchu są podstawowe dla problemów optymalnego sterowania i koordynacji obszarowej. W pracy przedstawiono propozycję systemu rozpoznawania wzorców zachowań na różnych poziomach Hierarchicznego Zintegrowanego Systemu Transportowego (HITS), które stanowią podstawę działania inteligentnego wielokryterialnego sterowania ruchem. Zalety proponowanej metody zilustrowano rzeczywistymi przykładami.

DOI: dx.doi.org/10.7494/automat.2013.17.1.19