baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Street art i guerrilla marketing jako próby tworzenia przestrzeni publicznej.

Stella Grotowska

T. 11, 3 (2012), s. 11-23, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

Artykuł podejmuje problem społecznych funkcji street artu. Punktem wyjścia jest założenie, że sztuka (nie tylko street art) jest obecna we wszystkich sferach życia - w propagandzie politycznej, wizerunkach religijnych, przedmiotach handlu, pamięci zbiorowej etc. Explicite lub implicite wspiera ona morale, współtworzy poczucie wspólnoty, solidarność społeczną, może być użyta zarówno do reprodukcji porządku społecznego, jak i jego krytyki. Tekst składa się z czterech podrozdziałów. W pierwszym, skrótowo przedstawiono początki street artu, w drugim street art jest rozpatrywany jako framing, w trzecim poddano analizie street art jako narzędzie budowania świadomości opozycyjnej, w czwartym omówiono wykorzystanie estetyki street artu w grach rynkowych na przykładzie guerrilla marketingu i zabiegów marketingowych instytucji publicznych. Artykuł kończy konkluzja, że stieet art jest sztuką zaangażowaną, której rola w debacie publicznej polega na wytwarzaniu i podtrzymywaniu świadomości opozycyjnej, chociaż istnieje kilka czynników, które utrudniają inicjowanie zmiany społecznej: niezrozumienie ze strony lokalnej społeczności, ograniczenia wolności wypowiedzi, zacieranie granicy między street artem a estetyką street artu wykorzystywaną do innych celów (guerrilla marketing).

This article addresses a problem of the social functions of street art. The starting point is the assumption that art (not just street art) is present in all spheres of life - in a political propaganda, religious portraits, objects of trade, media, collective memory, etc. Explicitly or implicitly art supports the morale, co-creates the sense of community, social solidarity, can be used for - supporting the social order as well as for its criticism. The text consists of 4 subsections. The first summarises the origins of street art, in the second one street art is considered as framing, in the third – street art has been analysed as a tool for building awareness of opposition, and the fourth one discusses the use of aesthetics of street art in the market games based on the example of guerrilla marketing and marketing activities of public institutions. The paper ends with a conclusion that street art is the art involved, the role of which in a public debate relies on the production and maintaining awareness of opposition, although there are several factors that hinder the initiation of social change: a lack of understanding by the local community, limited freedom of speech, blurring the boundary between street art and street art aesthetics used for other purposes (such as guerrilla marketing).

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2012.11.3.11