baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


From unemployment to running one's own business - the ideational embeddedness of entrepreneurship in Polish and EU public policy.

Michał Dudek

T.12, 2 (2013), s. 29-44, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

Nowadays the entrepreneurship phenomenon is of great importance. Small business is considered a critical factor of economic progress, innovation, and employment growth. Its economic significance implies both a certain policy shape and specific social practice. The process of setting up. maintaining and developing firms has become a subject of common approval and growing legitimization as well as of intensive governmental support in various forms. In public debate and public policy, the idea of deregulation, relating to actions limiting the administrative barriers for entrepreneurs, is justified based on neoclassical economic theory. However, both in the public debate and public policy, providing entrepreneurs with subsidies and other kind of support is based on the interventionism doctrine. Therefore, an ideational entrepreneurship system is created at the public authority level which seeks to explain and justify a certain shape of support policy for entrepreneurs. The paper argues that entrepreneurship could be perceived as an ideational embedded economic action. In order to illustrate the ideational embeddedness of entrepreneurship, EU and Polish public policy discourse form 2000-2010 was analysed. The objects of qualitative discourse analysis were, among others, governmental documents, strategies. and public statements.

Współcześnie przedsiębiorczość jest zjawiskiem wielkiej wagi. Małe firmy są uznawane za fundament postępu ekonomicznego, innowacji oraz kreacji nowych miejsc pracy. Ich znaczenie ekonomiczne przekłada się zarówno na określony kształt polityki publicznej oraz praktyki społeczne. Proces tworzenia, utrzymania i rozwoju firm stał się przedmiotem wzrastającej legitymizacji oraz intensywnego wsparcia publicznego. W debacie publicznej ideę deregulacji, związaną ze znoszeniem barier administracyjnych wobec przedsiębiorców, uzasadnia się, odwołując do teorii ekonomii neoklasycznej. Jednakże zarówno w dyskursie publicznym, jak i w polityce publicznej mamy do czynienia ze wzrastającym, bezpośrednim wsparciem drobnej przedsiębiorczości, co opiera się na doktrynie interwencjonizmu państwowego. W tym kontekście, na poziomie władzy publicznej tworzona jest ideacja przedsiębiorczości, której funkcją jest uzasadnienie określonego kształtu polityki sektorowej. W artykule przedsiębiorczość postrzegana jest jako zakorzenione działanie ekonomiczne typu ideacyjnego. W celu zilustrowania ideacyjnego zakorzenienia przedsiębiorczości dokonano analizy unijnego i polskiego dyskursu polityki publicznej w latach 2000-2010. Przedmiotem badań były m.in. ważne dokumenty i strategie władzy publicznej, jak i oficjalne wypowiedzi jej przedstawicieli.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2013.12.2.29