baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Technologie krzemieniarskie w świetle wybranych koncepcji psychologii społecznej - na przykładzie wczesnobrązowych narzędzi bifacjalnych z Małopolski.

Damian Wolski

T. 13, 2 (2014), s. 153-159, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

This paper deals with advanced flint technology shown from the angle of conformist behaviour patterns derived from social psychology, with special attention paid to specific teacher-student relations. The accent was put on the role of learning in the process of producing bifacial tools by the communities inhabiting Lesser Poland in the early Bronze Age. Looking at flint technology from the perspective of social sciences made it possible to formulate the concept of intergenerational flow of technological knowledge related to the production of bifacial daggers and sickles.

W niniejszym artykule zaawansowaną technologię krzemieniarską ukazano przez pryzmat definiowanych przez psychologię społeczną zachowań konformistycznych, w szczególności specyficznych relacji nauczyciel-uczeń. Podkreślona została rola nauki w procesie wytwarzania narzędzi z dwustronną obróbką powierzchniową przez społeczności zamieszkujące tereny Małopolski we wczesnej epoce brązu. Spojrzenie na krzemieniarstwo z perspektywy nauk społecznych dało podstawę do zaproponowania koncepcji międzypokoleniowego przepływu wiedzy technologicznej w zakresie produkcji bifacjalnych płoszczy i sierpów.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2014.13.2.153