baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Opowieści nieobecnych - o roli designu w tworzeniu materiałów edukacyjnych na przykładzie losów będzińskich Żydów.

Paulina Rojek-Adamek

T. 13, 3 (2014), s. 235-244, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

To show history and encourage the discovery of it is not an easy task. This requires not only substantive correctness, but also an understanding of the audience, which can be characterized by different skills, sensitivities and personal experiences related to the fate of the community. Especially when the history is forgotten or for some reason is not clear from various interpretations, this task can require specific skills. The group of professionals who work on such studies today very often have to include designers. Their task is to find the form and the way to get to the users. The purpose of this paper is to show the possibilities of modern design in relation to the promotion of history. The good example will be the City of Bedzin and the history of the Jewish community which once lived there in large numbers.

Pokazywanie historii i zachęcanie do jej odkrywania nie należy do zadań łatwych. Wymaga to nie tylko merytorycznej poprawności, lecz także zrozumienia dla odbiorcy, którego cechować mogą różne kompetencje, wrażliwość oraz osobiste doświadczenia powiązane z losami społeczności. Gdy historia jest nieco zapomniana lub nie jest wolna od różnych ocen i interpretacji, zadanie to wymaga szczególnych umiejętności. Coraz częściej do grona specjalistów pracujących nad takimi opracowaniami zaprasza się designerów. Ich zadaniem jest znalezienie takiej formy i sposobu dotarcia do odbiorcy, aby zachęcić i ułatwić percepcję informacji. Celem niniejszego tekstu będzie pokazanie możliwości współczesnego projektowania w odniesieniu do promowania historii na przykładzie Będzina i losów zamieszkującej tam niegdyś licznie społeczności żydowskiej.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2014.13.3.235