baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Queering the Warsaw Uprising (with a little help from Miron Bialoszewski).

Piotr Sobolczyk

T. 14, 2 (2015), s. 193-212, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

The essay calls for filling a gap in the studies on Warsaw Uprising concerning the place of queer people. A recent play, Snakepit by Joanna Oparek is considered, and the “scandal” surrounding Elżbieta Janicka’s academic work Festung Warschau is analysed, but the main source of understanding non-normative masculinities and sexualities is Miron Białoszewski’s Memoir of the Warsaw Uprising. The author offers a “paranoid” reading of traces, suggestions, allusions, and “illogical” fragments to build a working metaphor of queer acquaintances as an alternative “map” without the map. Finally he invokes the role of the picaresque narrative convention in representing such paranoid queer relationships.

Szkic ma na celu wypełnienie białej plamy w badaniach nad powstaniem warszawskim przez zwrócenie uwagi na udział w nim osób nienormatywnych seksualnie. Wzmiankowane są nowsze fakty kulturowe: sztuka Wężowisko Joanny Oparek, skandal wokół książki Festung Warschau Elżbiety Janickiej czy Różowe Trójkąty wydane z inicjatywy Kampanii Przeciw Homofobii. Jednak głównym źródłem jest Pamiętnik z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego, zarówno jego dotychczasowa usankcjonowana postać, jak i nowa, nieocenzurowana edycja, a także Tajny dziennik. Procedura lektury jest tu programowo „paranoiczna”, obejmuje ślady, wzmianki, aluzje i „nielogiczne” fragmenty i prowadzi do metafory queerowej sieci kontaktów jako alternatywnej „mapy” bez mapy. Poruszona jest ponadto rola konwencji pikarejskiej w reprezentacji tego typu paranoicznych relacji.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2015.14.2.193