baner - AGH
baner - BG
C   Z   A   S   O   P   I   S   M   A        E   L   E   K   T   R   O   N   I   C   Z   N   E        A   G   H


Utopia, dystopia and the “heretic streak” - the Orwellian aesthetic in Ray Davies’ song writing and other creative projects.

Izabela Curyłło-Klag

T. 15, 2 (2016), s. 7-14, [1]

Full text: pdfPDF

Abstract:

The article explores the influence of Orwell’s fiction on the creative output of Ray Davies, one of Britain’s finest songwriters and the erstwhile frontman of The Kinks, a ‘British Invasion’ group. The Davies oeuvre can be placed alongside Orwell’s work due to its entertainment value, sharpness of observation and complex, conflicted socio-political sympathies. By balancing utopian visions with dystopian premonitions and by offering regular critiques of the culture they hold dear, Orwell and Davies represent the same tradition of cautious patriotism. They also share a similar aesthetic, communicating their insights through humour, self-mockery and acerbic wit.

Artykuł omawia wpływ pisarstwa Orwella na działalność artystyczną Raya Daviesa, wybitnego autora tekstów muzycznych i niegdysiejszego lidera grupy The Kinks, zaliczanej do „brytyjskiej inwazji” lat 60. ubiegłego wieku. Popkulturowy dorobek Daviesa można dobrze zestawić z osiągnięciami Orwella choćby ze względu na wyrafinowany dowcip, trafność obserwacji społecznych oraz niejednoznaczność i skomplikowanie poglądów politycznych. Równoważąc utopijne wizje dystopijnymi akcentami oraz poddając krytycznemu namysłowi brytyjską kulturę, która jednakowoż jest im niezwykle bliska, Orwell i Davies wydają się wpisywać w nurt „ostrożnego patriotyzmu”. Zauważalne jest też podobieństwo ich „heretyckiej estetyki”, opartej na autoironii, kostycznym humorze i krytycznym dystansie.

DOI: dx.doi.org/10.7494/human.2016.15.2.7